Nyt fra Bane Marshalls (BMA)

Vi ser dem bevæge sig rundt på golfområdet enten i buggy eller som starter – Bane Marshalls altså.

Men hvad laver de egentlig, og er det til nogen nytte? Ja, der er delte meninger, men heldigvis hælder meningerne mest til det positive.

Starterfunktion

BMAs første prioritet er i øjeblikket Starterfunktionen. Her møder BMA spillerne på 1. tee og har mulighed for at give oplysninger om aktuelle baneforhold og sikre, at spillerne har bekræftet tiden i Golfbox. En venlig opfordring til at rette nedslagsmærker op og vinke igennem, hvis det går for langsomt er også en del af pakken. Og når vi nu er der, skal det sikres, at der er betalt greenfee, både for spil og brug af træningsområderne. Desværre har vi indtil nu har haft 7 ”gratister”, altså personer, som ikke har betalt for at bruge vores område. I gennemsnit bruger BMA 3-4 timer om dagen på starterfunktionen.

Flow

Flowet på banen har 2. prioritet og er vigtig for alle spillere i travle perioder, men hvordan sikres et godt flow? Først og fremmest ved, at den enkelte golfer spiller så hurtigt som muligt, bevæger sig korrekt på banen og vinker igennem, når det er nødvendigt. Her går BMA efter, at HOLD ØJE BAGUD! Det er væsentligt at erkende og acceptere, at nogle golfspillere spiller hurtigere end andre!

Derfor:

  • Hold øje med, om der nærmer sig hurtigere spillere bagfra.
  • Find ud af, hvem det er, og hvor hurtigt de spiller.
  • Er I ved at blive indhentet, så tilbyd dem at spille forbi, og lad dem hurtigst muligt gøre det. (I dag siger reglen, at hurtigere spillere skal have lov til at gå igennem langsommere spillere – uanset om de er én, to, tre eller fire.) Hvis hurtigere spillere får lov at spille igennem, så snart det er muligt, vil mange golfrunder også kunne afkortes betydeligt.

Og så skal der vinkes igennem, hvis man leder efter en bold og ikke kan finde den umiddelbart, hvilket betyder max. 1 minut.

En anden måde at sikre et godt flow er, at Bane Marshall nogle dage før travle perioder i Golfbox sikrer sig, at 1-bolde ikke er alene på bolden. 1-bolde vil så godt som sikkert blive slået sammen med andre, så der dannes 2-4 bolde. At slå bolde sammen vil også kunne forekomme på banen, hvis det kan hjælpe til et bedre flow. Der pakkes i snit 3-4 spillere hver dag.

Service og kontrol

Service og kontrol hører også med til opgaverne. Og her fylder servicen mere og mere. Og, ja, det kan diskuteres, om det er nødvendigt. Men er det ikke rart at kunne købe sig en kiks eller en vand fra buggyen, få kørt en defekt trolley til klubhuset eller få den skiftet ud med en ny, få fundet sin tabte afstandsmåler eller fairwaykølle, få hjælp til at bekræfte tiden i Golfbox og meget andet? BMA bruger 1-3 timer hver dag på service.

Og så er der kontrollen eller tilsynet, som vi foretrækker at kalde det. Som nævnt har vi en stigning i ”gratister”, der altså ikke kan eller vil betale for brug af vores område. 7 personer er truffet indtil nu. I 2019 var det tal 21 personer! Gratister har mange gode forklaringer og undskyldninger, og som regel kan det klares ved betaling på stedet via MobilePay. Men i nogle tilfælde sker der bortvisning, og er det en golfer, opklares det, hvem personen er, og der bliver skrevet til hjemmeklubben. Og så kommer betalingen som regel med yderligere konsekvenser for spilleren.

Ordensreglerne og etikettereglerne

Ordensreglerne og etikettereglerne bør følges af alle, ikke mindst i forhold til sikkerheden. Heldigvis er der meget langt mellem nødvendige vejledninger om rette adfærd blandt vores medlemmer. Læs mere på vores hjemmeside.

Nå, det var vel det for denne gang; jeg vender snart tilbage med mere status og aktuelle hændelser fra BMAs dagligdag.

Generelt er det let at være BMA, ikke mindst på grund af den meget positive holdning og venlige stemning, der hersker i vores klub – Furesø Golfklub.

Brug BMA og ring bare, hvis du har brug for det: Alle dage, fortrinsvis kl. 8-16 på mobil 9292 0813.

Lars Borg

Tilmeld dig vores nyhedsbrev